دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رقابت قهرمانان مجازی در ورزش‌های الکترونیکی

گرایش به بازی‌های رایانه‌ای در میان مردم در سال‌های اخیر بیش از آنچه که فکرش را کنید، رشد داشته و حتما هر فردی در دنیای اطرافش حداقل یکی، ٢نفر را سراغ دارد که درطول هفته درگیر این بازی‌ها باشد.
کد خبر : 129656
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، شاید خیلی‌ها صرفا به این بازی‌ها به صورت یک سرگرمی نگاه کنند اما نزدیک به ١٠سالی است که چنین بازی‌هایی در ایران به صورت یک رشته خاص ورزشی دنبال می‌شود و علاقه‌مندان زیادی را هم به سوی خود جذب کرده است. البته انجمنی که با نام ورزش‌های الکترونیکی فعالیت می‌کند، هنوز نتوانسته خودش را به استانداردهای جهانی برساند، چون این رشته در سطح دنیا بسیار حرفه‌ای و سطح بالا دنبال می‌شود.


از تغییرنام تا ایجاد فدراسیون
بازی‌های رایانه‌ای به صورت رسمی در ایران از‌ سال ٨٥ زیر نظر فدراسیون همگانی آغاز به کار کرد و تا ‌سال ٩٣ با مدیریت لقمان شاورانی به کار خود ادامه می‌داد. در این مقطع به ‌دلیل برخی تخلفات رخ داده، رئیس فدراسیون همگانی تصمیم به تغییرات در رأی این انجمن گرفت. محمد کفاش یعقوبی به‌عنوان سرپرست این انجمن در ٢‌سال اخیر فعالیت کرده و‌ سال گذشته توانسته این انجمن را از فدراسیون ورزش‌های همگانی به فدراسیون انجمن‌های ورزشی انتقال دهد. همچنین نام این رشته به ورزش‌های الکترونیکی تغییر پیدا کرده است و انجمن مذکور با این نام فعالیت می‌کند.
٢ مقام آسیایی
درطول ١٠سالی که از فعالیت ورزش‌های الکترونیکی می‌گذرد، ایران ٢بار در بازی‌های داخل سالن آسیا در سال‌های ٢٠٠٧ و ٢٠٠٩ به مقام‌های دومی و سومی دست پیدا کرده است. همچنین در بخش داخلی فقط یک دوره مسابقات قهرمانی کشور در اصفهان برگزار شده که نزدیک به ٢٧٠نفر توانستند به بخش نهایی این رقابت‌ها در بخش‌های مختلف راه پیدا کنند. با این حال ایران تا به‌حال نتوانسته در مسابقات جهانی حضور پیدا کند و اگر هم افرادی با نام ایران در تورنمنت‌های مختلف شرکت کرده‌اند، به صورت رسمی نبوده است.
کدام بازی‌ها پرطرفدارترند؟
ورزش‌های الکترونیکی به چند بخش مجزا تقسیم می‌شوند. در یک بخش که به رشته‌های ورزشی مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال، اتومبیلرانی و... مربوط می‌شود، کاربران توسط «کنسول» یا «پی سی» به بازی می‌پردازند. در بخش دیگر که «رادیو کنترل» نام دارد، شرکت‌کنندگان توسط یک کنترل هدایت‌گر، وسیله‌هایی مثل خودرو و بالگرد را حرکت می‌دهند که این خودرو‌ها می‌توانند بنزینی یا برقی باشند. یکی از بازی‌های رایانه‌ای که اخیرا محبوبیت بالایی درمیان علاقه‌مندان به این رشته پیدا کرده، «٢ تا ٢» نام دارد که جزو بازی‌های استراتژیک است. ازجمله این بازی‌ها که در میان ایرانی‌ها مشهور شده، می‌توان به بازی «کانتر» اشاره کرد. شاید آن دسته از افرادی که برای سرگرمی به بازی‌های رایانه‌ای رو می‌برند، بیشتر در بازی‌هایی مثل فوتبال یا اتومبیلرانی مهارت داشته باشند اما بازی‌های استراتژیک طرفداران زیادی در تمام دنیا پیدا کرده است.
درآمد و تماشاگران میلیونی
شاید مشاهده یک بازی الکترونیکی برای مردم ایران هنوز جا نیفتاده باشد اما جالب است بدانید ورزش‌های الکترونیکی در تمام دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و حتی برای تماشای مجازی این مسابقات، علاقه‌مندان ازکشورهای مختلف بلیت تهیه کرده تا شاهد رقابت ٢ شرکت‌کننده باشند. ازسوی دیگر جایزه‌های نجومی‌ای ازسوی اسپانسر تورنمنت‌های مختلف به برندگان اهدا می‌شود، شاید غیرقابل تصور باشد. به‌عنوان مثال، در یکی از این تورنمنت‌ها جایزه ١٠‌میلیون دلاری به نفر اول اهدا شده که بیش از ٣‌میلیارد تومان به حساب می‌آید. البته این تنها راه درآمدزایی در ورزش‌های الکترونیکی نیست و شرط‌بندی هم درمسابقات غیررسمی این رشته درسطح جهان به وفور دیده می‌شود. به همین دلیل اسپانسرهای زیادی در تمام دنیا به سمت ورزش‌های الکترونیکی حتی بیشتر از خیلی از رشته‌های المپیکی گرایش پیدا کرده‌اند.
کفاش یعقوبی: استعدادهای فوق‌العاده‌ای در ایران داریم
محمد کفاش یعقوبی، سرپرست انجمن ورزش‌های الکترونیکی درباره وضع این رشته در کشورمان بازی رایانه ایمی‌گوید: «استقبال از ورزش‌های الکترونیکی در ایران فوق‌العاده است و استعدادهای خوبی هم داریم. شاید نیاز داریم که کمی بیشتر در رسانه‌ها دیده شویم و مردم نیز تشویق شوند تا حرفه‌ای به این ورزش روی بیاورند. البته در ایران شاید تعداد بازی‌هایی که انجام می‌شود، محدود باشد اما در بُعد جهانی اینطور است که هر‌سال یک رشته خاص رواج پیدا می‌کند. امسال قرار است دومین دوره مسابقات قهرمانی کشور را در بهمن‌ماه برگزار کنیم که ٣ شهر برای میزبانی درخواست داده‌اند. این مسابقات برای تمام استان‌ها باز است و تمام افرادی که استعداد دارند، می‌توانند شرکت کنند.» وی با اشاره به برخی موانع بین‌المللی و عدم حضور در مسابقات جهانی ٢٠١٦ می‌افزاید: «رئیس قبلی انجمن ورزش‌های الکترونیک هنوز به‌عنوان نماینده ایران در فدراسیون جهانی محسوب می‌شود و متأسفانه به دلیل برخی شیطنت‌ها و نفوذی که دارد، برخی موانع را در کار ما ایجاد کرده و باعث شد مسابقات جهانی امسال را از دست بدهیم. ازسوی دیگر، ما در بحث داخلی هم مشکل داریم چون بنیادی به نام بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کند که وظیفه‌اش تولید بازی‌های رایانه‌ای و نظارت بر بازی‌هایی است که از خارج از کشور وارد می‌شود اما متأسفانه این بنیاد اقدام به برگزاری مسابقات با بودجه‌ای کلان کرده، کاری که غیرقانونی محسوب می‌شود. برگزاری مسابقات وظیفه ماست، اگرچه بودجه لازم را نداریم.»
از سرگرمی تا ورزش حرفه‌ای
ورزش‌های الکترونیکی شاید برای بخش اعظمی از مردم ایران همچنان به‌عنوان یک سرگرمی به حساب بیاید اما با روندی که این رشته در سراسر جهان در پیش گرفته،‌ حتی این پتانسیل را دارد که در سال‌های آینده به بازی‌های المپیک نیز راه پیدا کند. هم‌اکنون فقط این رشته در بازی‌های داخل سالن آسیا دنبال می‌شود، اگرچه هر‌ سال مسابقات زیادی درکشورهای مختلف با جوایز نجومی صورت می‌پذیرد. جذابیت بالای این رشته و دسترسی آسان مردم به آن باعث بالارفتن محبوبیت ورزش‌های الکترونیکی شده که اصلا سن و‌سال هم نمی‌شناسد. به نظر می‌رسد در ایران هم باید این رشته جدی‌تر گرفته شده و از حالت سرگرمی به شکل یک ورزش حرفه‌ای دربیاید.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته